Alergia- jak spać spokojnie?

 

Każdy kto jest alergikiem wie, jak alergia może być uciązliwa nocą. Katar sienny, kaszel, kichanie, duszności, drapanie w gardle, a nawet ataki astmy i opuchnięte powieki. Wszystkie te dolegliwości nie pozwalają na spokojny głęboki sen. Niestety alergeny są najbardziej aktywne nocą, a co za tym idzie, nasze objawy znacznie się wtedy nasilają. Czy jest możliwym, by będąc alergikiem zdrowo się wyspać?

Alergia jest nieprawidłową, ,,nadwrażliwą“ reakcją naszego układu odpornościowego na występujące w środowisku substancje. Substancje te powszechnie nazywa się alergenami. Istnieje kilka typów alergii. Najpopularniejsze z nich to alergia pokarmowa, skórna i wziewna. Ta ostatnia najczęściej zakłóca nasz sen. Wiąże się z nią głównie sezonowy, lub całoroczny alergiczny nieżyt nosa zwany często ,,katarem siennym“. Tkanka będąca w jamie nosowej puchnie i blokuje swobodny przepływ powietrza w trakcie oddychania. Pojawia się wtedy konieczność oddychania przez usta, która prowadzi do wysuszonego i bolącego gardła. Oprócz tego występować mogą chrapanie i ból głowy, a nawet zespół bezdechu sennego. W przypadku astmy pojawiają się duszności, świszczący oddech, kaszel i zgaga. Ignorowanie tych objawów może być niebezpieczne dla zdrowia. Zanim sięgniemy po leki warto zadbać o środowisko naszego snu i sięgnąć po naturalne rozwiązania, które mogą przynieść wystarczające efekty.

Jak zadbać o sypialnię alergika?

 

Odpowiedni materac

Podstawą jest przeciwalergiczny materac. Jest on stworzony z materiałów syntetycznych np. z pianki, która została nasączona przeciwbakteryjnymi, grzybobójczymi i antyroztoczowymi preparatami. Takie materace są odpowiednio ponacinane, aby zwiększyć przepływ powietrza, jednak ważne jest, by były lekkie. Dzięki temu można je w łatwy sposób przewracać i wietrzyć. Pomaga to uniknąć zbierania się wilgoci, która sprzyja rozwojowi mikroorganizmów. Przy okazji warto zadbać o rodzaj pokrowca. Najlepiej wybrać taki, który łatwo się zdejmuje i który można wyprać w temperaturze 60 stopni. Jest to minimlna temperatura, która zabija grzyby, bakterie i roztocza. Co ciekawe eksperci zalecają, by na co dzień nie ścielić łóżka. Zapewnia to odpowiednią wentylację i nie zatrzymuje wilgoci pod ciężarem kołdry. Ta z kolei również powinna być lekka i syntetyczna z możliwością wyprania w wysokiej temperaturze.

Dbanie o czystość w sypialni

Bardzo ważne jest, by utrzymywać niemalże sterylność w sypialni. Przy silnych alergiach kurze trzeba wycierać codziennie. Najlepiej robić to wilgotną ściereczką. Polecamy unikać przy tym detergentów, które również mogą uczulać. Czysta woda wystarczy by zebrać codzienne zanieczyszczenia. Co istotne trzeba pamiętać również o trudno dostępnych miejscach takich, jak żyrandol, czy kaloryfer, wysokie półki i szafy. Odkurzanie podłóg najlepiej wykonywać kilka razy w tygodniu. Cały proces sprzątania dobrze jest rozpocząć od najwyższych partii pomieszczenia i skończyć na podłogach. Dzięki temu unikniemy błędnego koła w postaci zabrudzenia miejsc już sprzątniętych.

Wieczorny prysznic

Pyłki i roztocza zbierają się również na naszym ciele i włosach. Po każdym dniu przed pójściem spać warto zadbać o własną higienę i nie ,,wnosić“ do zadbanej sypialni, a tym bardziej do łóżka całego arsenału alergenów. Wieczorny prysznic z użyciem hipoalergicznych kosmetyków zapewni nam zdrowsze warunki do spokojniejszego snu. Dodatkowo taki rytuał działa orzeźwiająco i kojąco. Jest świetnym zabiegiem relaksacyjnym i pomaga przygotować się do odpoczynku nie tylko alergikom. Przy alergiach skórnych po kąpieli można zastosować maści i olejki niwelujące objawy naszego uczulenia. To bardzo ważne, by takie medykamenty stosować tylko na oczyszczone ciało. Jest to świetny sposób na złagodzenie swędzenia i pieczenia. Przy okazji zapewniamy naszej skórze leczniczy opatrunek na całą noc

Zwierzęta

Niestety, jeśli jesteśmy alergikami spanie ze zwierzętami, a nawet wpuszczanie ich do sypialni jest bardzo niewskazane. Nawet jeśli nie mamy bezpośrednio uczulenia na naszego pupila, w jego sierści znajduje się mnóstwo zanieczyszczeń i roztoczy, które mogą zwiększyć objawy alergii. Szkoda byłoby zniweczyć cały wcześniej włożony wysiłek w dbałość o jakość naszego snu.

Wietrzenie sypialni/ otwieranie okien

Nie ma nic przyjemniejszego, niż świeże powietrze w pomieszczeniu, w którym śpimy. Eksperci zalecają, by wietrzyć sypialnię przed snem, a latem wiele z nas praktykuje spanie przy otwartym oknie. Takie działania nie sprawdzą się w przypadku alergii wziewnej. Pyłki i zanieczyszczenia zawarte w powietrzu będą przedostawać się do wnętrza naszej przeciwalergicznej sypialni, a objawy uczulenia nasilą się. Dobrym rozwiązaniem może być klimatyzacja, lub oczyszczacz powietrza. Dodatkowo można użyć nawilżacza powietrza. Świetnie sprawdzi się dodanie do wody w nawilżaczu kilku kropel naturalnego olejku eterycznego z eukaliptusa. Pomoże on udrożnić drogi oddechowe, a jego przyjemny zapach dodatkowo zrelaksuje nas przed zaśnięciem.

Domowe sposoby nie wystarczają?

Oczywiście może się zdarzyć, że mimo zastosowania wszystkich wymienionych wyżej sposobów alergia dalej nie pozwala nam się wyspać. To znak, że należy udać się do lekarza, lub skorzystać z leków przeciwalergicznych dostępnych bez recepty. Uśmierzą one objawy i pomogą nam swobodnie oddychać. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy zrezygnować z dbania o higienę w naszej sypialni.

Spanie z alergią nie jest łatwe, co gorsza objawy nasilają się właśnie w nocy. Mimo tego możemy wiele zrobić, by polepszyć jakość naszego snu. Zastosowanie tych kilku zasad może diametralnie zmniejszyć symptomy uczulenia. Polecamy wypróbowanie ich na własnej skórze. Warto o siebie zadbać.